De vakantie van de scholieren zit er weer op!

Spandoeken boven de straat, borden met affiches rondom de lantaarnpalen. Voorzichtig rijden, de scholen beginnen weer!

We staan op de rem om bakfietsmoeders die van links komen galant voorrang te geven, we rijden met een grote boog om een beginnend fietsertje heen dat krampachtig zijn evenwicht probeert te bewaren door heen en weer te slingeren en we bewaren ons geduld achter een vijftal naast elkaar fietsende middelbare scholieren.

En zo zit straks onze jeugd weer veilig in de schoolbanken. Veilig? Wat heet … Een onderzoek naar de ’’arbeidsomstandigheden’’ in leslokalen en scholen zou niet misstaan. De maatvoering van het meubilair loopt sinds jaar en dag ver achter bij de lichaamsbouw van onze scholieren. In sommige vooruitstrevende scholen biedt elke klas een paar tafeltjes voor de extra-lange scholier, maar het aanbod blijft ver achter bij de vraag en bovendien zijn deze tafels voor de langste slungels alweer te klein. Om nog maar te zwijgen over het zitcomfort voor de meer obsese scholier.

Gelukkig duurt het lichamelijk ongemak slechts 50 minuten per keer. Geen wonder dat het klaslokaal in een mum van tijd leeg is. Het lichaam moet zich even rekken en strekken, voordat het een volgende sessie aankan. De arbeidsinspectie zou nog kunnen tegenwerpen dat zij niet toeziet op het schoolwezen aangezien hier geen sprake is van reguliere arbeid in de zin der wet.

Hoewel we dit als flauwe grap zouden kunnen beschouwen over de inzet van de gemiddelde scholier, slaat deze opmerking in elk geval de plank mis voor wat de docenten betreft. Hoewel de uitdrukking wil dat zij “voor de klas staan”, zitten zij toch een ruim deel van hun tijd. Helaas biedt ook hun meubilair doorgaans onvoldoende zitcomfort en instelmogelijkheden. In de lerarenkamer is het ook al niet veel beter.

De kwaliteits-stoel vinden we pas in de ondersteunende en bestuurlijke werkkamers. Het blijft natuurlijk gissen welke plaats het primitieve meubilair inneemt op de ranglijst van factoren die het hoge ziekteverzuim in het onderwijs veroorzaken.

Maar de oude Romeinen wisten het al: mens sana in corpore sano, een gezonde geest in een gezond lichaam. Uw fysieke gesteldheid heeft invloed op uw welbevinden. Het wachten is dus op affiches en spandoeken met teksten als: “De scholen beginnen weer. Zorg voor goed zitcomfort!”

Voorbeeld van een goede studentenstoel; een goede docentenstoel; een goede vergaderstoel.

En een hèèl andere benadering van zitten!